Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Strategy #Consulting

Intrapreneurs herkennen en koesteren

woensdag 10/06/2020
Intrapreneurs herkennen

Hoe herkent en ontwikkelt u het potentieel van intrapreneurs in uw bedrijf? 6 kenmerken om aandacht aan te besteden.

Intrapreneurs, medewerkers die graag binnen bedrijven nieuwe businesses, producten of diensten ontwikkelen, zijn vaak de drijvende kracht achter innovatie. Hoe herkent u deze intrapreneurs en hoe cultiveert u hun talenten?

Intrapreneurs herkennen en koesteren

Zet uw bedrijf volop in op innovatie, dan zijn intrapreneurs een cruciale schakel. Bedrijven die beseffen hoe waardevol intrapreneurs zijn, hoe belangrijk het is om hen aan te trekken en te koesteren, plukken daar zonder enige twijfel de vruchten van.

In zijn iconische boek Innovation and Entrepreneurship schrijft Drucker: “Innovatie is het specifieke instrument van ondernemers.” Dus als ondernemers in hun eigen bedrijf de drijvende kracht zijn achter innovatie, wie is dat dan in een gevestigd bedrijf dat eigendom is van iemand anders? Dat zijn de intrapreneurs.

De term 'intrapreneur' dook voor het eerst op in een paper van Gifford Pinchot uit 1978, die uiteindelijk zou leiden tot de publicatie van zijn boek Intrapreneuring (1985) en een aantal andere boeken die hij in de daaropvolgende jaren uitbracht. Intussen is het idee van intrapreneurs wereldwijd aan een comeback bezig. Dat komt omdat anno 2020 bedrijven moeten innoveren om te overleven. Logisch dus dat ze er al hun aandacht op vestigen.

Intrapreneurs liggen vaak aan de basis van belangrijke innovaties in bedrijven. Denken we maar aan Steve Sasson, de medewerker van Kodak die de eerste digitale camera ontwikkelde. Kodak besliste om zijn innovatie geheim te houden uit angst voor de negatieve gevolgen voor hun sector. We weten allemaal hoe zuur de miskenning van Sassons talenten als intrapreneur Kodak is opgebroken. Het compleet tegenovergestelde zagen we bij 3M, waar Spencer Silver 12 jaar lang zijn idee voor de beroemde Post-it Notes mocht uitwerken en realiseren, met als resultaat: wereldwijde faam voor Silver en commercieel succes voor 3M.

Bedrijven die beseffen hoe waardevol intrapreneurs zijn, hoe belangrijk het is om hen aan te trekken en te koesteren, plukken daar zonder enige twijfel de vruchten van. Enkele van de grootste organisaties ter wereld, zoals Google, Apple, Alibaba en Amazon, kennen het fenomeen van intrapreneurship door en door, en ze blijven het met succes inzetten. De vraag is: hoe werft u als werkgever intrapreneurs aan en hoe cultiveert u hun talenten wanneer u ze eenmaal hebt binnengehaald? En nog veel belangrijker: hoe zorgt u dat ze blijven? U kunt deze cruciale vragen pas beantwoorden als u weet wat hen drijft en hoe ze denken.

Karen Franks, Director, Innovation Entrepreneurship and Learning bij Moore Australia heeft de 6 kenmerken van intrapreneurs voor u opgelijst. Zo weet u hoe u de intrapreneurs in uw organisatie kunt opsporen, doorgronden en laten schitteren.

1. Intrapreneurs zijn energiek

Intrapreneurs zijn vaak ondernemers in spé. Sommige onder hen zullen hun eigen start-up oprichten nadat ze intrapreneur ervaring hebben opgedaan in uw bedrijf. U hoeft hen 's ochtends niet tot actie aan te sporen met een peptalk – ze zijn van zichzelf al voldoende gemotiveerd. Het is erg belangrijk dat u al vroeg laat blijken dat u hun talent erkent, zodat hun nieuwe manier van denken niet in dovemansoren valt of zelfs op vijandigheid botst. Doet u dat niet, dan zullen ze niet aarzelen om hun geluk elders te beproeven en een werkgever te zoeken die hen meer genegen is.

2. Intrapreneurs ontwikkelen ideeën

Pinchot omschrijft intrapreneurs als “dromers die doen”. Maar het volstaat niet om hen de ruimte te geven om ideeën te bedenken om hen aan uw bedrijf te binden. U moet hen ook de controle geven om hun ideeën in de praktijk te brengen. Vergeet nooit dat intrapreneurs ook ondernemerszin in de genen hebben. Ze vinden ideeën bedenken even boeiend als ze ook echt realiseren. Net als de ondernemers van een start-up leven intrapreneurs om hun idee werkelijkheid te zien worden.

3. Intrapreneurs stuwen verandering

Intrapreneurs weten en begrijpen dat verandering de enige constante is in het leven, dus als er iets verandert in uw bedrijf, is de kans groot dat zij daar een hand in hadden. Ze pleiten voor transformatie waar en wanneer ze de kans krijgen. Hoe bedreven intrapreneurs ook mogen zijn in het bewerkstelligen van verandering, ze doen het niet om het veranderen op zich. Ze stuwen verandering op een doelgerichte en doordachte manier. Wanneer ze innovaties voorstellen die een duidelijk impact hebben op het bedrijf, doen ze dat met een goed onderbouwde en overtuigende businesscase.

4. Intrapreneurs zijn vastberaden

Als intrapreneurs zich gesteund weten door het management in wat ze doen, dan zullen ze er alles aan doen opdat hun idee het levenslicht ziet. “Dat hebben we al geprobeerd en het heeft tot niets geleid” betekent niets voor een intrapreneur. Ze hebben een drang om te innoveren, of het nu gaat om nieuwe manieren om collega's te integreren, of de ontwikkeling van een nieuw CRM-systeem of zelfs de uitwerking van totaal nieuwe producten of diensten. Ze laten zich ook niet makkelijk van de wijs brengen door criticasters. Wanneer de intrapreneur zijn zinnen op iets heeft gezet en de meet in zicht is, dan bijt hij zich erin vast als een hond in een been.

5. Intrapreneurs zijn toegewijd

Intrapreneurs zijn meestal net zo enthousiast en gefocust als ondernemers zelf. Ze zien het als een onderdeel van hun takenpakket (ook al is dat niet zo) om verbeteringen door te voeren of op z’n minst ergens in het bedrijf een positieve verandering teweeg te brengen. En ze zullen niet rusten tot ze daarin geslaagd zijn. Intrapreneurs werken het liefst in team: het zijn natuurlijke leiders die mensen aantrekken met hun gedrevenheid en positivisme. Zorg dus dat ze ondersteund en omringd worden door een goed team, en dan kunt u achterover leunen en toekijken hoe de innovaties van de lopende band lijken te rollen. Geef hen wel duidelijke richtlijnen met betrekking tot beschikbare budgetten – zo niet kunnen de zaken snel uit de hand lopen.

6. Intrapreneurs zijn ijverig

Intrapreneurs zijn degenen die lang na vijven nog steeds achter hun bureau zitten en waarschijnlijk 's ochtends als eersten arriveren. Ze begrijpen niet waarom iedereen de mond vol heeft van de balans tussen werk en privé – er moet nog zoveel gedaan worden. Zorg dus dat er een goede assistent naast hen staat of ze zullen alles zelf proberen te doen en het resultaat zal verre van perfect zijn. Geef hen de ruimte om zich toe te leggen op creatie en verkwist hun talenten niet met administratieve taken. Laat dat over aan iemand die daar goed in is. Intrapreneurs zien altijd het grotere plaatje. Geef hen concepten, geen details.

Samengevat, intrapreneurs vertegenwoordigen een niet te onderschatten concurrentieel voordeel in de vorm van voortdurende innovatie voor het bedrijf waar ze werken. Ze zijn geen doorsnee medewerkers en u moet doorgaans wat tijd en moeite investeren om hen te managen. Maar als u het goed aanpakt, kunnen de resultaten een aanzienlijke return opleveren voor uw bottom-line in de vorm van nieuwe diensten en producten, of verbeterde processen. Het zijn niet alleen uw winstcijfers die positief beïnvloed worden door de prestaties van intrapreneurs: een cultuur van creatie en de implementatie van innovaties, zijn evenzeer essentiële kenmerken van een succesvol bedrijf.

Neem contact op met één van onze experten

Luc De Muynck

Luc De Muynck

Supply chain; sector industry

Contact