Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Strategy #Corona

Is dit het perfecte moment om uw business te transformeren?

maandag 20/04/2020
BusinessTransformation_transformeren

Crisistijden zijn confronterend voor organisaties. Men moet als organisatie vaak onverwacht zijn ‘reden van bestaan’ in vraag stellen en noodgedwongen herdenken. Maar bedrijven die durven veranderen en durven transformeren, zijn de bedrijven die het sterkst uit de crisis komen.

  • Welke lessen kunt u trekken uit vorige crisissen?
  • Hoe slim is het om ‘op zeker’ te spelen?

De beproefde recepten die jarenlang uitstekend werkten, bieden plots geen enkele garantie meer dat uw business ook morgen nog succesvol zal zijn. De markt ziet er plots totaal anders uit en u hebt geen andere keuze dan uw onderneming opnieuw uit te vinden. Niet elk bedrijf slaagt daarin, niet elk bedrijf is wendbaar genoeg om het over een andere boeg te gooien.

Maar zoals het Nederlandse voetbalicoon Johan Cruijff ooit zo mooi zei: “Elk nadeel heb zijn voordeel.” Tijdens en zeker na een crisis ontvouwen zich ook snel nieuwe opportuniteiten en kansen, voor ondernemingen die ze willen zien. De bedrijven die wel wendbaar genoeg zijn en durven transformeren, kunnen versterkt uit een crisis komen.

De coronacrisis is een zelden geziene crisis, die er volgens alle prognoses nog zwaarder in zal hakken dan de dotcomcrisis van rond de eeuwwisseling of de bankencrisis van 2008-2009. De precieze impact is nog een beetje koffiedik kijken, maar we kunnen wel een aantal lessen trekken uit vorige crisissen. Lessen die uw bedrijf kunnen helpen om de balans naar de juiste kant te doen overhellen. Om de crisis niet alleen te overleven, maar in uw voordeel te laten uitdraaien.

We zetten een aantal lessen en tips op een rijtje:

  • Zoek nog meer contact op met uw klanten en luister naar hun ‘noden’. De meest klantgerichte bedrijven zullen de winnaars van deze crisis zijn. Gewoontes zijn op een paar maanden, of zelfs een paar weken, radicaal veranderd. Luister naar uw klanten en speel op hun nieuwe noden en wensen in.
  • Focus daarbij vooral op die klantengroepen waar u ‘value-building’ kan realiseren, waar u de meeste toegevoegde waarde kan realiseren.
  • Toets uw ‘strategisch’ plan het hele jaar door regelmatig af. Het coronavirus heeft razendsnel en onverwacht toegeslagen, en heeft bedrijven geleerd dat langetermijnplannen uiteraard nodig blijven, maar ook voortdurend updates moeten krijgen. De wereld evolueert sneller dan ooit, de onvoorziene wendingen volgen elkaar sneller dan ooit op. Speel dus kort op de bal.
  • Focus nog intenser op het ‘real-time’ rapporteren. Zo kunt u snel bijsturen. Als je een jaar of zelfs maar een kwartaal wacht om relevante data onder de loep te nemen, bent u misschien al te laat om dingen die mank lopen aan te passen.
  • Gebruik uw bedrijfsdata nog intensiever en maak tijd om verschillende scenario’s naast elkaar te leggen.
  • Versterk uw OPEX focus binnen de organisatie. In tijden van crisis is het alle hens aan dek, en hebt u vaak een burning platform om heilige huisjes neer te halen. Daar zal u nadien uitgebreid de vruchten van plukken.
  • Cash is King. Bedrijven die crisissen overleven, zijn bedrijven met voldoende reserves en voldoende geld in kas. De sleutel ligt in veel bedrijven bij een optimaler aankoop- en voorraadbeheer, naast een focus op ‘accounts receivable’ en ‘accounts payable’.
  • Durf uw businessmodel te herdenken, en organiseer meteen uw toekomstige wendbaarheid om echt grote verbeteringen door te voeren.
  • Een crisis zorgt voor veel onzekerheid. Die kunt u vermijden door net op die momenten uw mensen echt te betrekken en echt in uw teams te investeren. Een crisis is een beproeving, maar teams die uw bedrijf door de storm loodsen, zullen nadien sterker dan ooit tevoren zijn. Sluit uw mensen niet buiten, maar haal hen net extra aan.
  • Communiceer, communiceer, communiceer.

Een organisatie disruptief veranderen – en dat is wat veel bedrijven noodgedwongen doen in deze periode – heeft steeds impact op drie componenten: mensen, systemen en processen. Drie evenwaardige componenten die u parallel moet aanpakken. Het volstaat niet meer om tijdens een crisis even ‘op dieet’ te gaan als organisatie. Het zijn de bedrijven die zichzelf volledig herdenken, die het sterkst uit een crisis komen en die op lange termijn de meeste vruchten plukken. Maar dat vergt veel moed en veel leiderschap. In moeilijke tijden is het verleidelijk om vast te houden aan klassieke recepten, om te kiezen voor wat u al kent. Een crisis kan een uitgelezen moment zijn om te durven transformeren.

De schrik voor de verandering is steeds groter dan de verandering zelf. Maar dat ontdekken mensen pas achteraf. Durf dus leiderschap tonen, neem de handschoen op en transformeer ook uw business.

Neem contact op met één van onze experten

Luc De Muynck

Luc De Muynck

Supply chain; sector industry

Contact