Overslaan en naar de inhoud gaan
#Moore Business Talks

Moore Business Talks: Reset & rewind

donderdag 15/10/2020
Moore Business Talks - Reset & rewind

Een crisis is een noodsituatie waarbij de normale gang van zaken ernstig verstoord wordt. Van oorsprong is het begrip ‘crisis’ neutraal: het gaat over een moment van waarheid, zowel negatief als positief.

Voor sommige bedrijven en sectoren is deze crisis een echte wake-up call, voor anderen een uitgelezen kans om alles te herbekijken en zichzelf en hun bedrijf even in vraag te stellen.

Opportuniteiten zien in een crisis, dat is waar ondernemen over gaat. Niet alleen kijken welke mogelijkheden er zijn om nieuwe zaken op te starten maar ook kritisch kijken wat er moet veranderen, wat beter kan en wat gestopt moet worden. “In een crisis vinden bedrijven zich opnieuw uit”: deze stelling legden we voor aan 4 ondernemers die de afgelopen maanden op de reset knop drukten.

Hendrik Dierendonck, CEO van slagerij Dierendonck die van e-commerce een nieuwe businessdriver maakte.

“Die reset hebben wij alvast voor een stuk gedaan. Soms moet je twee stappen achteruit vooraleer je er vier vooruit kunt zetten. En af en toe moet je durven helemaal back to basics te gaan. Een grote reset waarbij je alles wat je al veel te lang opzijgeschoven of genegeerd hebt, eindelijk stevig vastpakt en herbedenkt, dat is volgens mij hoe je als ondernemer een crisis kunt benutten.”

Pieter De Witte, CEO van De Verfwebshop die zijn online verf verkoop zag boomen.

“Jezelf in vraag blijven stellen, is eigen aan ondernemerschap. Een crisis zet dat nog meer op scherp. De webwinkel mag dan wel draaien als een lier, er zijn nog onze twee andere activiteiten: de particuliere schilderwerken en de restauraties. Zal de overheid interieurrestauraties in kerken en monumenten blijven subsidiëren? Hoe groot is de weerbots van de crisis op de arbeidsmarkt en blijven de mensen schilderwerken thuis uitbesteden? Ook daar moeten wij de vinger aan de pols houden om te zien hoe die markten evolueren en erop inspelen.”

Axel Van Ranst, CEO van Jodima die een nieuw merk van ontsmettingsvloeistoffen in de markt zette.

“Noodzakelijke veranderingen dwingen je om oplossingen te zoeken. Ooit geraakte ik een belangrijke klant kwijt, omdat die financieel in slechte papieren zat. Dat deed bijzonder veel pijn en liet zich voelen in een daling van onze omzet. Maar we werden genoodzaakt om te zoeken naar nieuwe markten, en tegen het einde van het jaar was het omzetverlies al goedgemaakt.”

Karel Lafosse en Benjamin Vandorpe, zaakvoerders van Lafosse Kitchen Technology die ontsmettingszuilen in inox ontwikkelden.

“Wij hebben ons zeker opnieuw moeten uitvinden: zo heeft bijvoorbeeld de verdere digitalisering een grote rol gespeeld. Niet alleen met de webshop, maar ook bij de orderintake en de administratie. Vroeger hoorden bij een groot project altijd drie facturen: bij het begin, in het midden en op het einde. Nu kwamen er per dag soms honderden facturen binnen. Daar moesten we ons als organisatie op afstemmen, met het ISP-pakket. We waren gedwongen om het handmatige achterwege te laten. Ook qua interne communicatie hebben we ons moeten reorganiseren. Allerlei problemen konden zich voordoen met bestellingen, productie, leveringen, dispensers. Je krijgt een massa mails en telefoons. Verschillende mensen in een team moeten elk hun ding doen. Daar is ook verder in gedigitaliseerd.”