Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Process & Performance #Process Management #ISO

Van reactief naar proactief: navigeren door risico’s in risicomanagement

maandag 24/07/2023
Risico's binnen risicomanagement

Elke dag zijn we bezig met risicomanagement, vaak zonder dat we het zelf beseffen. Om een voorbeeld te noemen: als we de straat oversteken, kijken we naar links en rechts om het gevaar in te schatten. Ook binnen de bedrijfswereld is risicomanagement een gewichtig aspect dat het verschil kan maken tussen succes en falen. Hoe meer er op het spel staat, hoe meer we moeten vertrouwen op doordacht risicomanagement.

Wat verstaan we onder risico’s?

Volgens ISO is een risico het effect van onzekerheid op doelstellingen. Hieronder een voorbeeld uit het dagelijkse leven om dit te kaderen.

U hebt om tien uur een vlucht naar Zuid-Spanje. U wil dus om acht uur op de luchthaven zijn zodat u op tijd bent, uw vlucht haalt en kan genieten van uw vakantie. Als u niet op tijd op de luchthaven bent, mist u uw vlucht, moet u een nieuw vliegticket kopen en kan u misschien pas de dag erna vertrekken…

Uw doelstelling op dat moment is dus ‘op tijd op de luchthaven zijn’. Om dat doel te halen, moet u van thuis de taxi nemen naar een bevriend koppel waarmee u carpoolt naar de luchthaven. De taxirit duurt een vijftiental minuten. Vandaar rijden jullie anderhalf uur met de wagen naar de wandelparking op de luchthaven van Charleroi, waarna jullie nog een kwartiertje moeten wandelen naar de luchthaven. U moet dus thuis om zes uur vertrekken om op tijd op de luchthaven te zijn.

Er zijn heel wat onzekerheden tijdens de rit van uw huis naar de luchthaven. Zal uw wekker op tijd afgaan? Zal de taxi er op tijd zijn? Zal er veel file zijn? Is het echt maar een kwartiertje wandelen van de parking naar de luchthaven?

Het effect van deze onzekerheden zijn de mogelijke gebeurtenissen en de gevolgen daarvan. Voor elke onzekerheid moet u dus kijken wat de mogelijke gebeurtenissen en gevolgen zijn. Een mogelijke gebeurtenis is bijvoorbeeld dat u te laat opstaat omdat uw wekker niet afgaat. Het gevolg daarvan is dat u nog niet klaar bent wanneer de taxi aan uw voordeur staat te wachten. Een andere mogelijke gebeurtenis zou kunnen zijn dat de taxi’s die ochtend staken. Het gevolg zou zijn dat u niet op tijd bij uw vrienden geraakt. Verder kan het zijn dat er een zwaar ongeval gebeurd is op de autosnelweg, waardoor jullie als gevolg niet op tijd op de luchthaven geraken.

Zoals u merkt, kan u sommige onzekerheden zelf beïnvloeden. U kan bijvoorbeeld twee wekkers zetten, zodat u zeker op tijd wakker wordt. Op andere onzekerheden hebt u maar weinig invloed: een staking van de taxi, een zwaar ongeval, …

Risico’s in business

In business is dit juist hetzelfde. Om risico’s te definiëren is het dus belangrijk om eerst goed te weten wat het doel is op het niveau van de organisatie, de afdeling en een individu.

Nadat u de risico’s hebt gedefinieerd, analyseert en evalueert u ze. U moet weten hoe groot de kans is dat de risico’s voorkomen en welke impact ze kunnen hebben. Zodra u dat hebt onderzocht, bepaalt u hoe u met de risico’s wil omgaan.

Vermijden

U vermijdt een risico door weg te gaan van de situatie waarin u met bepaalde risico’s wordt geconfronteerd. Dit wordt vaak gedaan als het gaat om een risico met hoge kans en grote impact. U zou bijvoorbeeld de avond voor uw vlucht een hotel kunnen boeken in de buurt van de luchthaven.

Accepteren

Als er kleine kans is dat het risico voorkomt en als de impact niet zo groot is, kunt u het risico accepteren. U aanvaardt dat er mogelijk iets vervelends kan voorvallen. U gaat er bijvoorbeeld van uit dat het traject van uw vrienden naar Charleroi filevrij is, wat op een zondagochtend vrij logisch is. Dus u trekt niet meer dan anderhalf uur tijd uit voor de rit.

Delen

Wanneer u als bedrijf of individu bijvoorbeeld niet alleen kan omgaan met een risico met een hoge impact en een eerder lage waarschijnlijkheid, kan u dit risico ook delen. Zo deelt u de last of het mogelijke voordeel van het risico met een andere partij. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van verzekeringen of overeenkomsten met partners.

Verminderen

U kan risico’s ook proberen verlagen door de kans of de impact van een risico te verminderen. U zou bijvoorbeeld twee wekkers kunnen zetten, zodat de kans kleiner is dat één alarm niet afgaat.

Andere risico-aanpak

Naast de vier klassieke manieren om met risico’s om te gaan, kan u er ook nog altijd voor kiezen om een risico op te zoeken en op die manier op zoek te gaan naar een competitief voordeel. Of u kan ervoor kiezen om te negeren dat er een risico is.

Alle risico’s en risicosituaties zijn anders. Beoordeel daarom de risico’s en kies op basis daarvan de juiste aanpak om met de risico’s om te gaan. Vindt u dit een moeilijke opdracht? Contacteer ons gerust. Wij helpen u graag verder.

Neem contact op met één van onze experten

Maartje Alberts_2.

Maartje Alberts

kwaliteitsmanagementsystemen; sector industry

Contact