Overslaan en naar de inhoud gaan
WAT ZIJN FAKE HYBRIDS EN HOE WORDEN ZE FISCAAL BEHANDELD?
#Tax & Legal #Business & International Tax #Btw-advies #Autofiscaliteit

Wat zijn valse hybrids en hoe worden ze fiscaal behandeld?

06/02/2025 | Leestijd: 3 minuten
Bert Derez
Bert Derez
Partner Tax & Legal Services
Contact

Autokosten verbonden aan het persoonlijk gebruik van hybride wagens ondergaan hetzelfde fiscale regime als wagens met verbrandingsmotoren. Aangezien de CO2 -uitstoot van een hybride wagen doorgaans zeer laag is, zijn deze voertuigen vaak fiscaal interessant door hun hoog aftrekpercentage. Dat geldt echter niet voor de zogenaamde ‘valse’ hybrides. We merken dat de meeste autoconstructeurs hun modellen intussen afgestemd hebben op deze wetgeving waardoor de thans verkochte hybrides nog zelden zullen kwalificeren als valse hybride.

Download e-book autofiscaliteit

Wat zijn valse hybrides?

Valse hybrides zijn wagens die deels werken op brandstof en deels op een oplaadbare elektrische batterij, maar waarvan de energiecapaciteit van de batterij onvoldoende is om een aanzienlijk gebruik toe te laten. Het gaat enkel over plug-in hybrides en niet over full-hybride wagens waarbij de elektrische batterij door middel van de verbrandingsmotor en/of remenergie automatisch wordt opgeladen.

De officiële CO2-uitstoot vermeld op het inschrijvingsbewijs van dergelijke wagens kan in zo’n gevallen afwijken van de werkelijke CO2-uitstoot. Dat is omdat de batterij slechts een beperkte autonomie toelaat en er vaak bijna uitsluitend beroep gedaan wordt op aandrijving via de brandstofmotor.

Worden als valse hybride beschouwd:

Plug-in hybride wagens die uitgerust zijn met een elektrische batterij waarvan de energiecapaciteit kleiner is dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht of die een uitstoot van meer dan 50 g/km hebben.

Uitzondering: een wagen aangekocht, gehuurd of geleased vóór 1 januari 2018, kan niet als valse hybride kwalificeren. Een vóór 2018 geleasede wagen waarvan de aankoopoptie pas na 2018 wordt gelicht, kan dat evenmin. De uitzondering geldt echter niet voor de aanschaf van een tweedehandswagen die ooit vóór 2018 voor het eerst ingeschreven werd.

Fiscaal ontmoedigd

Als het gaat om zo’n valse hybride moet voor de berekening van het aftrekpercentage, de CO2-uitstoot vervangen worden door de CO2-uitstoot van een overeenstemmend klassiek model (met verbrandingsmotor). Bestaat zo’n model niet, dan moet de officiële CO2-uitstootwaarde vermenigvuldigd worden met 2,5.

De 'zwarte lijst'

De Belgische belastingadministratie heeft op haar website een lijst gepubliceerd met de voertuigen die als valse hybride beschouwd worden en de overeenstemmende modellen die in dat geval als referentiewagen gebruikt moeten worden.

Met welke CO2-uitstoot moet u rekening houden: NEDC of WLTP?

  • NEDC als het voertuig enkel een NEDC-waarde heeft;
  • WLTP als het voertuig enkel een WLTP-waarde heeft;
  • NEDC of WLTP (vrije keuze) als het voertuig zowel een NEDC-waarde als een WLTP-waarde heeft.

De officiële CO2-uitstoot van een auto vindt u terug op het inschrijvingsbewijs (kentekenbewijs). De Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) vermeldt voortaan echter geen CO2-gegevens meer op het inschrijvingsbewijs. Staat er niets, dan mag u zich baseren op de gegevens van het gelijkvormigheidsattest.

Wilt u graag meer weten over autofiscaliteit? Download dan ons gratis e-book.

#Tax & Legal #Business & International Tax #Btw-advies #Autofiscaliteit