Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Strategy #Corona

Zo reset u uw onderneming na de Coronacrisis

woensdag 20/05/2020
Zo reset u uw onderneming

De Coronacrisis wordt ook wel eens omschreven als ‘The Big Reset’. Ondernemingen zullen zich anders moeten organiseren om in te spelen op nieuwe, onomkeerbare trends en evoluties. Onze experts helpen u op weg na het indrukken van Control-Alt-Delete.

Thuiswerk: 84 procent wil niet meer terug

Reset: maak werk van goedgeorganiseerd thuiswerk. Meteen ook goed om talent aan te trekken!

Context: zelfs bedrijven die voor COVID-19 gedecideerd hadden gezegd dat het simpelweg onmogelijk was om mensen massaal thuis te laten werken, slaagden er de voorbije weken en maanden in om telewerk te organiseren. Van aandeelhoudersvergaderingen tot rechtbankzittingen: ze verliepen allemaal online. Meer dan zes op de tien Belgen die bleven werken tijdens de lockdown deden dat thuis. Uit een enquête van de Odisee Hogeschool bij meer dan 5.000 Belgen blijkt dat liefst 84 procent ook na de Coronacrisis vaker thuis wil werken. Bedrijven moeten goede afspraken maken, maar thuiswerk is een blijver. Daar twijfelt niemand nog aan.

Het onderzoeksinstituut Transport & Mobility Leuven, verbonden aan de KU Leuven, rekende uit dat 10 procent minder wagens tijdens de ochtendspits naar Brussel leidt tot 40 procent minder verliesuren. Meer thuiswerk betekent dus ook exponentieel meer productieve uren. Andere studies geven dan weer aan dat er een rechtstreekse link is tussen thuiswerk en werkgeluk, en dat bedrijven die thuiswerk faciliteren een streepje voor hebben op hun concurrenten om talent aan te trekken.

IT: doe alles in de cloud

Reset: werk meer vanop afstand, maar dek zwakke plekken af: wapen je tegen cyberaanvallen.

Context: de Coronacrisis is een digitale stresstest voor ondernemingen. Ze hebben bijvoorbeeld razendsnel extra online verkoopkanalen moeten creëren, omdat ze door de lockdown plots aangewezen waren op e-commerce. Maar niet alleen consumenten dwingen ondernemingen om fors in te zetten op IT en technologie, ook hun eigen medewerkers doen dat. Het massale thuiswerk vraagt om een andere IT-architectuur. Ondernemingen die nog niet voluit de kaart van cloud computing hadden getrokken, moesten dat nu in geen tijd doen om telewerk mogelijk te maken.

Die nieuwe, gedecentraliseerde manier van werken brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo piekte het aantal cyberaanvallen tijdens de Coronacrisis. Als werknemers die vanop afstand vanop verschillende toestellen werken, stijgt ook het aanvalsoppervlak voor cybercriminelen. Werken op afstand moet hand in hand gaan met een verhoogde aandacht voor (en verhoogde investeringen in) cybersecurity.
 

Kantoor: de werkplek krijgt een nieuwe bestemming

Reset: voer wijzigingen door in de functie van uw kantoor en boek serieuze productiviteitswinst.

Context: de “post-Corona” werkomgeving zal vooral gericht zijn op uitwisseling en ontmoeting. Naast het thuiswerk, zal men gericht naar kantoor komen om overleg te organiseren, samen aan projecten te werken en kennis te delen: dat worden de belangrijkste activiteiten op kantoor. Elke ruimte staat in dienst van een specifieke functie: concentratie, communicatie, samenwerking of ontspanning. 
Kantoren worden ontmoetingsplekken die optimaal uitgerust om zijn om vooral communicatie tussen medewerkers en met klanten te ondersteunen. De optimale werkplek biedt een handig evenwicht tussen rust en interactie. Zo kunnen landschapskantoren perfect leefbaar zijn als er gedacht wordt aan balansruimtes, die essentieel zijn voor een productieve werkplek: stiltezones, privézones waar je in alle rust kan telefoneren en vergaderruimte achter gesloten deuren. Bedrijven moeten opnieuw goed nadenken over het soort werk van hun mensen. Daar moeten ze hun kantoor naar inrichten. ‘Ik noem het zelf de paradox van de twee c’s zegt Veerle Hermans, docent ergonomie aan de VUB in De Standaard.Open kantoren bevorderen de communicatie, maar de concentratie gaat erop achteruit. Daarom zorgen bedrijven bijvoorbeeld voor goed geïsoleerde werkplekken aan de rand van het landschapskantoor waar werknemers zich wél kunnen concentreren.’ Slimme werkgevers denken eerst aan hun mensen; de productiviteitswinst is daar een gevolg van.
 

Opleidingen: kies voluit voor herscholing en bijscholing van skills

Reset: geef uw medewerkers veerkracht en stoom ze klaar voor nieuwe disrupties.

Context: de voorbije twee maanden verviervoudigde het aantal aanvragen voor online opleidingen bij de VDAB. Toppers waren de cursussen boekhouden en Frans, maar ook de nieuwe opleiding Artificiële Intelligentie kon op veel belangstelling rekenen. Veerkracht en wendbaarheid zijn de ordewoorden voor ondernemingen die ongeschonden – of zelfs sterker – uit de Coronacrisis willen komen. Wij voorspellen een verhoogde aandacht voor opleidingen en trainingen, om werknemers permanent te herscholen en bijscholen. COVID-19 was voor ondernemingen wereldwijd de ultieme confrontatie met een wereld die onzekerder en onvoorspelbaarder is geworden dan ooit tevoren en het inzicht dat disruptie geen ver-van-hun-bed-show is. Het goede nieuws is dat bedrijven zich geen tweede keer willen laten verrassen, en hun medewerkers voorbereiden om snel te schakelen als ze nieuwe bedreigingen of opportuniteiten spotten. 

Gezondheid: vermijd interne onrust en externe reputatieschade

Reset: maak van de bescherming van uw medewerkers prioriteit nummer één.

Context: Corona toont aan dat elke onderneming van de gezondheid van haar medewerkers een absolute topprioriteit moet maken. Doet ze dat niet, dan riskeert ze niet alleen interne schade (medewerkers die uitvallen, bang worden om te komen werken…), maar ook grote externe reputatieschade.
En dat gaat niet alleen over het eenmalig ophangen van ‘Draag goed zorg voor jezelf en je collega’s-Corona posters maar om een echt beleid dat de mentale en fysieke gezondheid van uw medewerkers ook op lange termijn ondersteunt.

Bedrijfsprocessen: gooi alle ballast overboord

Reset: ken geen genade voor overbodige meetings en mails. Hou enkel wat noodzakelijk is en win tijd.

Context: als bedrijven groeien, hebben ze de neiging om ook meer ballast te creëren. Meer vergaderingen, meer  hiërarchische niveaus, meer werkgroepen en comités, meer tussenstappen in hun processen. In volle Coronacrisis hebben veel ondernemingen ontdekt dat overhead, complexiteit en zelfs regelrechte bureaucreatie hun wendbaarheid in de weg stonden. Een crisis is een opportuniteit om terug naar de basis te gaan. Om bij elke in te planning vergadering, bij elke e-mail, bij elk nieuw proces de vraag te stellen of ze wel écht noodzakelijk zijn. PepsiCo, een van de grootste bedrijven ter wereld, lanceerde vorig jaar de ‘proces versnipperaar’: werknemers konden stemmen van welke overbodige processen ze af wilden. Doe de oefening, en u zal waarschijnlijk verbaasd staan van hoeveel ballast uw onderneming na al die jaren achter zich aan sleept.