Overslaan en naar de inhoud gaan
#Business Consulting #Process & Performance #Process Management #Lean

Hoe kan de ‘lean’ methode uw bedrijf meer wendbaar maken?

maandag 20/04/2020
ProcessManagement

De wereld waar bedrijven vandaag de dag opereren, evolueert razendsnel en is extreem onvoorspelbaar geworden. Het zijn de ondernemingen die het meest wendbaar zijn die de race zullen winnen. Hoe kan de lean methodologie daarbij helpen?

  • Hoe maakt u al uw processen meer wendbaar?
  • Hoe maakt u van wendbaarheid een reflex, een stuk van uw DNA?

Het is lang zo geweest dat grote bedrijven kleinere bedrijven weg concurreerden of ze overnamen, en groter en groter werden. Digitale technologie heeft die verhoudingen overhoopgegooid. Grote multinationals kregen plots concurrentie van ondernemingen die een paar jaar eerder niet eens bestonden. Omdat ze sneller en wendbaarder zijn, en veel beter inspelen op die veranderende wereld rondom hen, op nieuwe technologische mogelijkheden, op het veranderend consumentengedrag.

Wendbaarheid is de sleutel tot blijvend succes geworden. Bedrijven die snel reageren op onvoorziene omstandigheden en nieuwe evoluties in hun markt, kunnen afstand nemen van de concurrentie. Dat gaat over crisissituaties, waarvan Covid-19 een extreem voorbeeld is, maar het gaat vooral over alledaagse bedreigingen én opportuniteiten. Wendbaarheid moet een reflex zijn, het moet echt in het DNA van het bedrijf kruipen.

Hoe maakt u uw bedrijf wendbaarder?

Een heldere strategie is de noodzakelijke eerste stap. U mag nog zo snel en wendbaar zijn, u moet natuurlijk ook in de juiste richting opschuiven. Zonder een duidelijke strategie riskeren bedrijven hun focus te verliezen. Ja, u moet nieuwe opportuniteiten grijpen, maar alleen als ze in uw strategie passen en u dichter bij uw doelstellingen brengen. Om wendbaar(der) te worden, moet u dus een sterke strategie uitstippelen en moet elke medewerker mee aan boord zijn.

Als uw strategie vastligt, kan u processen wendbaarder maken. Elk bedrijf heeft tientallen processen lopen: inkoop, verkoop, stockbeheer, productie, orderverwerking, planning, distributie, onderhoud, marketing, personeelsbeheer… In veel bedrijven zijn die processen afzonderlijke silo’s: elke manager die verantwoordelijk is voor een bepaald proces streeft ernaar om dat zo optimaal mogelijk uit te voeren zodat de KPI’s (key performance indicators) worden gehaald. Maar als elke schakel op zichzelf draait, leidt dat voor de volledige ketting tot suboptimalisatie.

Sterkere processen

De principes van lean (ook wel lean manufacturing of lean thinking genoemd) komen overgewaaid uit de Japanse industrie. Het was autobouwer Toyota die ze invoerde en perfectioneerde om de efficiëntie en de doeltreffendheid van de organisatie te verbeteren.

De lean methodologie is erop gericht om in elke schakel van de ketting, bij elk proces, verspilling tegen te gaan. De klant staat centraal. Of het nu om manuren, machine-uren, voorraad of energie gaat: elke taak die niet bijdraagt aan de noden en wensen van de klant, wordt als verspilling beschouwd. En moet dus teruggedrongen worden.

Een gedeelde filosofie, over silo’s heen

Zo heeft elke schakel in de ketting een gemeenschappelijke leidraad, over silo’s heen: verspilling en ‘nutteloos’ werk vermijden. Lean is meer dan alleen een methodologie of een manier van werken. Als uw bedrijf de principes consequent volgt, wordt lean ook een filosofie die door iedereen gedragen wordt. Ze kruipt tussen de oren: elke medewerker vraagt zich bij elke taak af hoe die sneller, efficiënter, goedkoper, beter uitgevoerd kan worden. Zo gaat uw organisatie traditionele methodes in vraag stellen. Wat gisteren goed werkte, zal niet per definitie ook morgen nog succesvol zijn.

Het is die methodologie en die filosofie die uw bedrijf wendbaarder maakt. Uw hele organisatie is alert. Kortere doorlooptijden, een hogere kwaliteit van producten en diensten, efficiëntere machines, minder overbodige voorraden, lagere aankoopprijzen…: overal in de ketting, in elk proces, zorgt lean continu voor verbeteringen. Het zijn die verbeteringen die u toelaten om wendbaar in te spelen op nieuwe evoluties.

De lean methodologie mag dan wel zijn ontstaan bij Toyota, ze is perfect toepasbaar in elk bedrijf. Zowel kleine kmo’s als grote multinationals, zowel jonge start-ups als gevestigde familiebedrijven. Lean overstijgt ook sectoren en industrieën. Niet alleen productiebedrijven kunnen doorheen hun hele ketting efficiëntiewinsten boeken, in pakweg een boekhoudkantoor of een marketingbedrijf kan u evengoed verspilling tegengaan.

Overal wordt wendbaarheid in een snel veranderende wereld dé nieuwe way to go.